Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

lördag 13 augusti 2011

Dynor i vaxduk

När vi köpte utemöbler till altanen på vår lilla uthyrningsstuga fyndade jag dynor för 14 kr styck samtidigt. Dynorna var av det enklare slaget förstås, en skumgummidyna på ca 3 cm i ett fodral av oblekt bomull. Insåg ju genast att de inte skulle hålla för varken smuts eller väta någon längre stund. Men 14 kr kändes ju överkomligt ändå. Eftersom jag själv är ganska glömsk av mig när det gäller att få med mig trädgårdsdynorna in när det regnar funderade jag på om det inte fanns något vattentätt alternativ. Och då slog det mig att vaxduk ju borde fungera. Så, när jag köpte vaxduk till stugköket köpte jag lite extra. Och lätt gick det att sy. Jag klippte en kantremsa och två överdelar, den ena lite längre än den andra och sydde enligt "örngottsprincipen" med bara en enkel flik att vika in baktill på dynan. Kantremsan gjorde jag bara för att dynorna var lite svängda framtill. Har man fyrkantiga dynor och är det bara att mäta dynans bredd, lägga till tjockleken och sömsmån. När man sytt runt så syr man av hörnen lika mycket som dynan är tjock om ni förstår vad jag menar...
Hur som helst så här blev resultatet:

Kommer nog bli fler projekt i vaxduk framöver. Det var verkligen lättsytt och lättarbetat. Jag vek in kanten på dynan och sydde en dekorsöm, men det behöver man ju inte göra. Och inte nålade jag heller. Höll bara ihop delarna. Perfekt!
Ha en fortsatt skön helg
Pernilla

2 kommentarer:

susanne sa...

jag gjorde åxå en gång stolsdynor i vaxduk, men efter att alla gäster klagat på att de blev 'våta i rumpan' tog jag bort vaxdukstyget =)
trevlig söndag
susanne

Pernilla sa...

Oj då! Får hoppas att inte mina hyresgäster upplever samma sak =)