Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

fredag 8 januari 2010

Hjälp fåglarna i kylan!

Att det är kallt och snöigt i hela Sverige just nu är det väl ingen som har missat. Här i västsverige har djuren i skogarna det inte så lätt just nu eftersom det är så mycket och stenhård skare. Vi har fått besök av en liten rådjursflock varje dag sedan mellandagarna. De rör sig långsamt och blir mer och mer orädda. Här hos oss går de alldeles intill husväggarna mitt på dagen och reagerar inte ens när vi knackar på fönsterrutorna. De springer nästan inte ens iväg när man går ut. Jag är lite orolig för mina äppleträd, så vi ska försöka att lägga ut lite ensilage i skogskanten så att de förhoppningsvis äter det i stället. Än har det klarat sig, träden alltså.

Några andra som inte har det så lätt är småfåglarna. Idag har jag lagt in en riktigt söt liten foderstation i nätbutiken:

Priset är 145 kr.

En budgetvariant, fast den kanske inte är lika dekorativ, är att binda snöre runt en S-krok och sedan binda snöret kring en gren i ett träd och trä på en talgboll på kroken. Det fungerar alldeles utmärkt att hänga bollarna direkt i nätet. Har man en spaljé eller liknande någonstans i trädgården brukar det gå bra att hänga S-krokar direkt i spaljén. Jag har en spaljé av armeringsnät och där är det bara att hänga på krokar och hänga upp bollarna.

Ha det gott!

Inga kommentarer: