Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

söndag 12 juni 2011

Pingst?

I går förmiddag åkte jag in till Alingsås för att försöka hitta en klänning. Vi ska nämligen på bröllop nästa lördag och min vana trogen är jag alltid ute i sista sekund. När vi kom in i en butik stod där ett äldre par där frun var lite upprörd.
"Göran Persson har förstört hela Pingsten", sa hon. Och då först kom jag på att det faktiskt var Pingstafton. "Sedan han tog bort annandagen så känns inte Pingst som Pingst längre. Det är inte alls samma sak, pingsten är helt förstörd", fortsatte damen. Nu är det väl inte bara Göran Perssons fel att Pingsthelgen blev av med sin röda annandagsmåndag. Förmodligen var det en och annan riksdagsledamot förutom Persson som röstade för förslaget. Men jag är beredd att hålla med. Förut var Pingsthelgen en start på sommaren. Det var högtid, konfirmationer och bröllop i rader och skolavslutningen var inte långt borta. Det var som en andra (eller första) midsommar på något sätt. Nu känns det bara som en helt vanlig helg. Jag hade till och med glömt bort att det faktiskt var pingst. Kanske borde man starta ett upprop om att få annandag pingst tillbaka? Visst är det trevligt med nationaldagen som röd dag också, men det är liksom två olika saker.

Och ja, jag fick tag i en klänning. Butiken jag kom in i var en sådan där härlig butik där butiksinnehavaren verkligen förstår vikten av att ge kunden god service och kan sitt jobb. En blick på mig så visste hon vilken storlek jag behövde (!) och sedan började hon plocka fram klänningar som hon trodde skulle passa. Efter tre provade klänningar hade vi hittat rätt med en klänning som var helt i min stil, i en färg som jag tycker om och den satt som den skulle. Idag har jag hittat skorna som passar till och i början på veckan ska jag tillbaka till klänningsbutiken och för att köpa en sjal som jag också provade men väntade med. (Blev lite snål, för klänningen var inte så billig).
Ha en fortsatt bra pingsthelg (i min almanacka står det faktiskt annandag pingst med små, små bokstäver under morgondagens datum.)
Pernilla

Inga kommentarer: