Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

fredag 19 augusti 2011

Klädda galgar

Klädda galgar är både snyggt och praktiskt tycker jag. Fördelen med de klädda galgarna är att kläder som har lite svårt att hänga kvar i vanliga fall inte halkar av lika lätt. Sedan blir det ju, som sagt, snyggt också! Jag har ägnat tiden framför TV:n den senaste tiden till att virka överdrag till smala trägalgar. De tre översta är virkade med halvstolpar i bara den bakre maskan. Jag la upp 127 lm och virkade på längden, 9 varv blev lagom till de här galgarna. Sedan sydde jag ihop ena kortsidan och långsidan, trädde "tuben" över galgen och sydde ihop sista kortsidan också. Den nedersta galgen är virkad i enbart fasta maskor. Jag virkade 15 lm och gjorde dem till en ring. Sedan virkade jag en fastmaska i varje maska runt, runt till den blev en lagom lång tub. Lite pilligare och lite mer tidskrävande än den andra varianten.
Båda varianterna är ett perfekt sätt att göra av med restgarner! Mina "tubar" vägde ganska precis 20 gram.
För dig som inte vill virka själv kommer det finnas galgar till försäljning i nätbutiken.
Ha det gott
Pernilla


Inga kommentarer: