Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

måndag 5 maj 2014

Kritfärg


Fler och fler bland oss som gillar att fixa till möbler lite själva, börjar få upp ögonen för kritfärger. Och några varianter börjar dyka upp i nätbutikerna. I vår butik har jag valt att satsa på Painting the Past. Inte den billigaste av varianterna kanske. Men den har en del fördelar jämfört med andra varianter. Bland annat finns det en snickerifärg som inte behöver vaxas efteråt utan får en naturlig, halvmatt yta, som påminner lite om lystern från linoljefärg och är lite extra hållbar. Den ovaxade kritfärgen tål ju inte särskilt mycket och är väldigt känslig både för repor och fläckar. Och är man dessutom lite otålig av sig, och vill få saker färdiga fort, helst i går, som jag. Då är det här perfekt. Vet också att många som provat vax tycker att det är svårt att få det jämt och att det har en tendens att bli lite flammigt. Jag har använt färgen på en hylla och ett bord som finns i butiken. Båda projekten var färdiga, målade och torra, på ungefär fyra timmar. Sådant gillar jag.
 
Painting the Past finns i en mängd kulörer. Några av dem hittar du ovan. Jag har just nu fyllt på lagret av färg här i butiken och har både stora burkar och provburkar i ett antal färger. Har också fyllt på lagret av provburkar i nätbutiken och så fort jag hinner fotografera så kommer jag fylla på även med vax och större färgburkar. Vill ni ha inspiration så finns en fb-sida, visserligen med holländsk text, men bilderna talar för sig själva: https://www.facebook.com/paintingthepast1?fref=ts
Ha en bra vecka!
Pernilla
 

Inga kommentarer: