Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

lördag 1 november 2014

Inspiration från Köpenhamn


Inspiration från Köpenhamn
Mitt namn är Julia Andersson och jag har glädjen att dela med mig av ett gästinlägg här på Hemkänsla. Jag bloggar själv på everydaylifestyle och skulle beskriva min inredningsstil som väldigt mixad med inslag av såväl lantliga och romantiska ting som mer modern och stilren design. I samband med att jag tillsammans med vår sambo nu inreder vårt relativt nybyggda stenhus så har vi intresserat oss mer och mer för dansk design, och jag tänkte nu dela med mig av mina guldkorn gällande att hämta inspiration i vackra Köpenhamn. 


Dansk design associeras ofta med moderna och stilrena snitt och former, men för den sakens skull behöver det inte heller bli för kallt eller kalt. Möblerna går ofta i jordnära färgskalor och är enkla att matcha och inreda med i de flesta hem. Bland de mest välkända danska arkitekter och formgivarna återfinns bland andra Arne jacobsen (upphovsman till den populära stolen ”sjuan”), Hans J. Wegner (har formgivit ”Y-stolen”) och Jørn Utzon (arkitekten bakom operahuset i Sydney). Så ofta jag har möjlighet tycker jag om att åka till Köpenhamn för att samla inspiration till mitt hem. Här kryllar det av små trevliga antik- och secondhand butiker med udda och unika ting. Samtidigt finns även ett stort utbud av mer moderna och nya möbler och inredningsprylar. Jag tänkte här nedan berätta lite mer om några av mina favoritbutiker samt annat sevärt i den danska huvudstaden.

Inredningsshopping
I området kring Kongens Nytorv fast ovanför Strøget mot Kongens have ligger ett flertal spännande inredningsbutiker med mycket vintage. Här ligger bland annat Bredgade, vilket är en gata du inte får missa. Den kallas i folkmun för Köpenhamns ”designgata”, då det här trängs otaliga inredningsbutiker. På nummer 3 ligger den tjusiga vintagebutiken ”Klassisk”, som har ett stort utbud av fina och dyrbara designmöbler från 1940-1970 talet. De mesta möblerna har ganska saftiga prislappar, men för den som gillar fönstershopping eller har de stora spenderbyxorna på passar denna butik perfekt!
Fil de Fer är en annan vintagefavorit, som ligger på Store Kongensgade 83 A. Här är möblerna inte lika fint och lättöverskådligt placerade som på Klassisk, utan man får vara på hugget för att fynda i de trånga lokalerna där möblerna står staplade på varandra i högar. I samma kvarter ligger även Beau Marché, vilket är en mysig liten inredningsbutik i vackra lokaler. Förutom att fynda fina möbler och detaljer så har de ett litet fik på sin innegård. På menyn finns inte mer än en handfull rätter men det är verkligen ett toppenställe att äta lunch eller fika på när man behöver en liten paus från alla butiker.
På Gothersgade 39 ligger den söta lilla butiken Wiingard Boheme Interieur där man bland annat kan fynda vackra inredningsdetaljer och porslin.
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Andra utflyktsmål
Väl i Köpenhamn rekommenderar jag även att man gör en dagsutflykt till konstmuseet Louisiana vilket ligger ungefär en halvtimme från Centralstationen med tåg. Museet är lika känt för sin häftiga arkitektur och vackra skulpturträdgård, som för sina inspirerande utställningar. Här finns även ett café och lunchrestaurang med storslagen utsikt över havet, bara det nästan värt ett besök. Glöm heller inte att besöka den stora museishopen där man kan köpa konstböcker, snygga affischer, accessoarer och annat fint. Väl värt ett besök är även Statens Museum för konst vilket ligger centralt nära sjöarna i Köpenhamn. Det är ett stort och häftigt konstmuseum med många fina permanenta utställningar. Är man inredningstokig måste man även besöka Designmuseum där man kan få se och lära sig otroligt mycket om just dansk design. De har även ett bra café där man kan äta gott.

Äta
Gällande restauranger vill jag passa på att tipsa om Madklubben vilket är en väldigt trevlig restaurangkedja med god mat, trivsamma miljöer och relativt billiga priser. Alla restauranger har olika inredning och man märker verkligen inte att det är en ”kedja” om man inte vet om det. Sist jag var i stan åt vi en supergod middag på madklubben Admiralgade, vilket är en supermysig restaurang med schackrutiga golv och kaklade väggar. Är man bara här över dagen och vill äta nära huvudbanegården och Strøget men ändå undvika de många turistfällorna så kan jag varmt rekommendera The Italian på Vester voldgade (precis intill rådhusplatsen). Jättegod italiensk mat och supertrevlig inredning med sjukt coola industristolar, kakel och fina träslag.

Lite mer om mig
Jag heter som sagt Julia och jag bloggar vanligtvis på everydaylifestyle. Jag skriver främst om inredning och mat, men det smyger sig även in ett och annat inlägg om livsstil och resor ibland. Jag bor tillsammans med min pojkvän Linus utanför Göteborg. Vi valde att flytta ut från stan till en mer lantlig miljö, och beslöt oss i samma veva att förverkliga drömmen om att bygga ett eget hus. Detta projekt visade sig dock bli alldeles komplext för oss som verkligen inte är några snickare, så vi tog hjälp och bor nu i ett vackert stenhus från Huscompagniet. Vi är väldigt förtjusta i vårt nya hem och tillbringar största delen av vår fritid åt att fixa och inreda hemma. På senare tid präglas vår smak mer och mer av dansk design, då vi tycker att det passar väl ihop med stilen på vårat hus. Vi blandar dock upp det hela med många mer färgglada och lantliga inslag för att få det så hemtrevligt som möjligt!
 
Tack så mycket för all inspiration Julia och trevlig Allhelgonahelg till er alla!
Pernilla












Inga kommentarer: