Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

söndag 12 april 2009

Målning i butiken

Under veckan som varit har jag äntligen fått målat i den nya glasverandan på butiken. Ännu är det inte helt klart. Så här såg det ut i början av veckan:
Fönstren målade jag redan förra sommaren. Kvistlack, eller Schellack, finns numera tydligen bara i sprayflaska och pytteburk. Jag vet inte vad som hade varit att föredra. Jag köpte sprayburk. Och den sprayade inte bara på kvisten utan på ett ganska stort område runt omkring. Och det gick därmed åt en hel massa eftersom det var måånga kvistar. Nästa gång tror jag att jag ska spraya ut lacken i en liten burk och måla med pensel istället.
Lister och fönster är målade med vit linoljefärg (Titanzink). Väggarna får en linoljelasyr som jag blandat på lika delar linoljefärg, kokt linolja och balsamterpentin. På bilden är väggarna strukna en gång. Nu har de fått två strykningar. Den senaste i går. I morgon hoppas jag att det ska vara torrt så att jag kan bestämma mig för om det behövs en tredje strykning eller inte. Listerna och fönsterbänken får i alla fall tre strykningar.
Hoppas kunna återkomma med bilder på den färdiga verandan i slutet av den här veckan!
/Pernilla

Inga kommentarer: