Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

söndag 24 januari 2010

Gulnade textilier

Idag håller jag på att fotografera nya varor. En av nyheterna är fina servetter och löpare i halvlinne. Men oj, så skrynkliga de var när de kom! Stod länge och funderade på hur jag skulle göra. Vill ju helst inte fotografera i alltför skrynkligt skick och helst undvika att stryka eftersom det lätt gör att dukarna gulnar när de försvaras sedan, antingen här eller hos kunden. Det slutade med att jag strök lite försiktigt på fotoexemplaret för att få bort det allra värst i alla fall. Ser det skrynkligt ut på bilderna vet ni varför...

Det är ett problem det här med att vita textilier som inte används på ett tag gulnar. Det gäller ju både kläder och inredning. Det är alltid lika tråkigt när man upptäcker det. Och det kan vara hemskt svårt att få bort det. Mitt bästa tips är att låta dukar, skjortor och blusar av linne och bomull hänga ostrukna i garderoben och stryka dem när de ska användas. Det gäller ju förstås att hänga upp dem så bra som möjligt när de ska torka så att de inte blir alltför skrynkliga och tar en massa plats i skåpen. För att de ska bli lättare att stryka kan man fukta dem med en sprayflaska eller dänkflaska och låta dem ligga, helst i en plastpåse, några timmar så att de är helt genomfuktade. Sedan gäller det att tvätta så fort som möjligt efter användandet. Linne och bomull bör dessutom förvaras mörkt, torrt och svalt.

Har nu textilierna gulnat brukar jag köra dem i maskin med vittvättmedel på så hög temperatur jag vågar. För bomull innebär det 90-grader. Skulle resår eller nåt på ett klädesplagg bli förstört spelar det ju inte så stor roll tycker jag eftersom jag ändå inte hade använt det guldassigt. Är det inredningstextilier som jag är rädd om kanske jag provar med lite lägre temperatur först.

Linne ska man vara försiktig med och helst inte tvätta över 60 grader för då förstörs linnefibrerna. Samma sak gäller egentligen även vid strykning och mangling. Förr kallmanglade man alltid linne. Då får det också behålla den där speciella linnelystern. Nuförtiden är det ju inte så många av oss som har en kallmangel stående hemma. Jag råkar ha en - eller två om man räknar gjutjärnsgiganten som står i ett uthus. Problemet är att jag inte vet hur de ska användas... Jag lämnar mina dukar till svärmor istället. Hon har också en kallmangel. Och hon kan konsten. Tyvärr kan jag inte gå i lära hos henne eftersom vi har olika modeller på manglarna.

Solljus är jättebra för att bleka tvätt, det vet alla som liksom jag gjort misstaget att hänga en färgad bomullströja ute i solen... Det fungerar på gulnade textilier också, men det kan behövas några dagar ute i solen och så måste det förstås hänga så att solen kommer åt hela tyget.

Fungerar inte något av ovanstående får man väl pröva klorinflaskan.
Har ni några andra bra tips får ni gärna dela med er!
Pernilla

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har hittat en fin gammal virkad duk men den var just gul. Jag provade förvisso med klorin (det första jag gjorde) som brukar ta bort det mesta men det hände inget i det här fallet. Ska testa med solljus i sommar. Man kan lägga duken på gräsmatta och vattna då och då, det brukade mormor göra. Hoppas att det går att få duken vit igen.