Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

fredag 14 oktober 2011

Nytt om leveransmetoder och kassan

Posten har äntligen förstått att de måste ta sig i kragen när det gäller sina leveransmetoder!
Från och med idag kommer jag att börja använda Postens nya tjänst "Skicka lätt" eller "Skicka direkt" för de försändelser som väger under 2 kg. Det innebär, som jag ser det,  flera fördelar och några nackdelar också. Om vi tar nackdelarna först så är de två:

- Lägsta fraktavgift med Posten är höjd till 39 kr
- Du får alltid hämta ut din försändelse hos ditt Postombud. Inte som nu, att sådant som går i brevlådan skickas hem.

Men jag tror att fördelarna väger upp nackdelarna:
- När jag lämnat iväg försändelsen till Posten får du ett e-post meddelande om att din försändelse är på väg från Posten. Som jag förstått det går det dock fortfarande inte att spåra de här försändelserna.
- Din försändelse kommer att aviseras!
- Det går att få avisering via sms eller mail, inte som förut bara med "snigelposten". Det här gör att du har varorna hos dig betydligt snabbare. Posten lovar dessutom att försändelsen ska vara framme hos ombudet redan nästa vardag. (Just det senare känns det som att man nog får vänta och se hur det blir med det.)
- Du hämtar ut försändelsen med en kod. Ingen legitimation behövs.

Om försändelsen försvinner går det fortfarande inte att få ersättning för de försvunna varorna. Men Posten kan ersätta portot. Ja, man kan väl inte få allt... Hur som helst känns det här som att det kommer att kännas mycket säkrare att skicka försändelser med Posten framöver!

Jag kommer givetvis att fortsätta att skicka med DHL, som i regel alltid är det billigaste alternativet, och Schenker som jag använt ett tag nu, vilket många verkar uppskatta. Valet är upp till dig!

I kassan innebär det här att jag har tagit bort de olika valmöjligheterna för hur avisering ska ske. Nu finns bara en ruta för att ange mobilnummer om du vill ha sms-avisering. Om du lämnar rutan tom kommer aviseringen med mail från DHL och Schenker. Från Posten blir det mailavisering om det gäller försändelser under 2 kg och brevavisering om det är försändelser över 2 kg. Mer om detta kan du läsa när du kommer till kassan.

Hoppas att du ska tycka att de här förändringarna blir till det bättre!
Ha en fortsatt skön dag
Pernilla

Inga kommentarer: