Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

onsdag 8 februari 2012

Industristil..?

Här på gården finns en gammal kvarn. Min dröm är att få göra i ordning den och kunna ha någon form av verksamhet där. Jag är ju uppväxt på gården, och kvarnen har jag drömt om sedan jag var liten. Den var i stort behov av renovering redan då. Verksamheten försvann på 1950-talet och sen har den stått tom, eller fungerat som någon slags förvaringsutrymme för diverse ting, allt från möbler till vinterdäck.
För några år sedan började vi så smått att renovera. Det var när vi upptäckte att grunden på baksidan mot ån höll på att rasa. Där vattenhjulet suttit var det ett stort hål i väggen och inget skydd mot vattnet som runnit in i hålet och underminderat muren. Det slutade med att vi med länsstyrelsens godkännande fick lov att sätta igen hålet. När vi ändå var i farten fick huset nya fönster också. De gamla var väldigt dåliga och bortom all räddning, de som fanns kvar. Men... det finns en hel del kvar att göra. Men taket och grunden är hela i alla fall.

På mittenplan finns ett rum som har en lite rolig historia. Rummet byggdes någon gång under "krigsvintrarna" och där stod sedan kvarnägaren och spikade lådor hela vintern. Så det är med andra ord den enda delen av kvarnen som är åtminstone lite isolerad. Innerväggarna spikades av återvunnen pärlspont. Pärlsponten kom från en lägenhet som låg längst upp under taknocken i det som var ladugård och spannmålsmagasin. På ena gaveln sitter fortfarande de två fönstren till lägenheten kvar. Där lär ha bott en smed med hela sin familj. Jag undrar fortfarande hur de fick värme, för där fanns nog ingen spis.

Jag har funderat länge och väl på hur jag skulle vilja göra när vi nu kommer i gång med renoveringen. Och jag har kommit fram till att vi ska lämna väggarna som de är. Det får helt enkelt bli lite dålig isolering i det här rummet. För det är något speciellt ändå. Och här kan vi väl prata om lite industrikänsla blandat med äkta lantligt. Eller vad säger ni?
Ni får ursäkta skräpet, men snart ska det bli ändring. Vi har faktiskt börjat röja upp och ur. Tanken är att renoveringen ska igång. Bara det blir lite bättre väder ska de komma ut från kommunen. Det behövs ju byggnadslov för sånt här. Men sen så. Behöver komma ut ur boningshuset, framför allt börjar lagret bli för trångt. Och butiken med för den delen. Här finns så där en 300 kvm att breda ut sig på!

Som ni ser återstår lite fix runt fönstren innan det är klart. Det ska upp lister och de ska målas i samma pärlgrå nyans som fönstren som är nya. Vi fick in fönstren sista veckan i oktober det året vi höll på och sedan har det inte blivit gjort. Men nu ska vi försöka komma igång igen. Och nu när jag har skrivit det här så ökar ju kraven lite grann..
Ha det gott
Pernilla

Inga kommentarer: