Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

fredag 31 maj 2013

Painting the Past

I morgon öppnar jag butiken på gården igen efter att den varit stängd nu i maj.  Det blir också premiär för en helt ny produkt i sortimentet, nämligen färg!

Jag tror mig ha hittat färgen som alla DIY:are och Shabby Chicare drömmer om.
Nämligen Painting the Past.

Painting the Past är en kritfärg som finns i ett antal härliga gammaldags nyanser. Det är en kanske inte jättebillig färg, men den har väldigt många fördelar:
  • Färgen torkar väldigt snabbt och täcker bra. Övermålningsbar inom någon timma efter strykning.
  • Du behöver inte använda någon grundfärg utan målar med färgen direkt. Oftast räcker två strykningar, ibland kan man behöva tre.
  • Underarbetet är minimalt. Vill man ha en yta med shabby utseende och patina är det bara att måla på.  För allra bästa resultat tycker dock jag att man kanske i alla fall ska torka rent med något fettlösande och slipa (kommer återkomma till detta i senare inlägg).
  • Färgen fäster på det mesta; trä, tidigare målat, metall...
  • Jättebra färg för dig som vill experimentera och patinera, lätt att slipa fram underliggande färg t ex.
  • Härlig och lättarbetad att jobba med. Ger lagom mycket motstånd i penseln...
  • Färgen finns i helmatt och eggshell. Den senare har en liten lyster i sig och är lite tåligare för slitage. 
  • Vill man experimentera med den helmatta färgen finns patineringsvax och klarvax. Det senare gör ytan mer tålig för slitage och klarar även avtorkaning med lätt fuktad trasa t ex.Vill man göra den extra tålig kan man förstås lacka också.
  • Bäst av allt är att den har precis rätt lyster. Själv är jag en linoljefärgfantast, men som ni vet är det ju ett drygt arbete att måla med linoljefärg- fram för allt blir det mycket väntan på att färgen ska torka. Den här färgen, både eggshellsvarianten och den vaxade, får en finish som ganska mycket påminner om just linoljans.
Ni hör! Här finns massor av möjligheter och jag kommer att försöka berätta mer både här i bloggen och i butiken. I nuläget kommer färgen endast att finnas i gårdsbutiken, men jag kan förstås skicka också även om den inte finns i nätbutikens ordinarie sortiment.

Som sagt, premiär i gårdsbutiken i morgon. 
Ha en trevlig helg!
Pernilla

Inga kommentarer: