Välkommen till Hemkänslas blogg!

Det här är en blogg för dig som gillar lantlig inredning och pyssel. Jag som bloggar driver också butiken Hemkänsla som finns både som nätbutik och som gårdsbutik mellan Vårgårda och Alingsås.
Välkommen!
/Pernilla

fredag 28 juni 2013

Elementmålning - en segdragen historia

Är det bara jag som tycker att vit målarfärg har otroligt dålig täckförmåga? Eller är det bara jag som använder fel märke? Jag brukar köpa Nordsjös färger när det gäller snickerier inomhus. När vi flyttade in och började måla över all furu (vilket vi för övrigt fortfarande håller på med, det tar sin tid) gick vi till den lokala färgbutiken och de säljer just Nordsjö. Därför blev det så, och eftersom jag gärna vill ha samma glans och vithet i alla rum så har jag fortsatt med det. Fast ibland undrar jag om det verkligen är ett så bra val.

När jag målat gulnade furutak och dörrar här hemma har det behövts fem lager färg, två grundfärg och tre snickerifärg, för att få det att täcka och ändå tycker jag att det skiner igenom på en del ställen. Helt nytt trä har det räckt med två plus två. Nu är jag uppe i två lager på det ena elementen - och det var ändå vitt från början men ser fortfarande flammigt ut. Det andra elementet var beige och där har jag målat tre lager nu och det ser också flammigt ut. Och ja, jag har blandat ut färgen ordentligt så det är inte det som är problemet. Är det någon som har bra tips eller liknande erfarenheter?

I nästa inlägg ska jag förhoppningsvis ha ett litet foto och beskrivning på en egenhändigt tillverkad elementpensel för oss med "spjälelement". Den fungerade faktiskt riktigt bra.
Ha en trevlig dag!
Pernilla

Inga kommentarer: